Monday, September 7, 2009

Petang Yang Sukar (Malam Yang Lebih Sukar)


Wah sedapnya ayam percik! Eh, ayam golek pun ada. Tapi yang ini nampak biasa saja. Yang hujung sana nampak lebih mewah warnanya. Pelbagai getusan yang terdengar jauh di hujung hati setiap kali menapak di lorong-lorong yang membariskan deretan gerai kecil sepanjang bulan Ramadhan ini. Aduh, yang mana ya yang patut dibeli? Semuanya berkenan di hati. Tengok semua juadah itu sungguh menyelerakan. Harganya juga agak murah. Variasi tetap variasi namun kepelbagaian tersebut tidak menjana pilihan kerana semua variasi itu hendak dicekup sekali gus.

Duit digenggam-genggam. Ke mana harus dilabur duit untuk memuaskan nikmat berbuka sebentar nanti. Tak tahu. Tak beli itu, kempunan. Tak beli ini, melepas. Beli dua-dua? Tak habis. Tapi boleh bagi kawan. Em.. Rugi.. Hati menjerit-jerit. Beli sajalah. Makan atau tidak janji tak kempunan. Dalam membeli makanan jangan kedekut sangat. Bagi kawan sikit, kira sedekah di bulan puasa. Hati berkira-kira lagi. Tolak tambah darab bahagi tapi masih tidak membeli. Dua tiga kali tawaf sekitar bazaar, gerai-gerai sudah dihafal, bau makanan sudah menyerap di minda dan menjolok-jolok tembolok yang meraung-raung.

Nah, tidak sampai tiga minit sudah dibimbit tiga empat beg plastik berkandung makanan dan minuman ke hulu ke hilir. Puas hati dan senyum mengukir di bibir sendirian. Balik rumah terus duduk menghadap makanan, menunggu orang melaungkan azan. berkira-kira yang mana mahu dilangsaikan dulu, nasi kerabu berduet ayam percik atau roti arab dicecah kari daging. Kuih yang banyak-banyak ini bila pula mahu dimakan? Ah,malam nanti tentu lapar. Buat kunyah-kunyah sambil membuat kerja.

Dan ketika malamnya berlabuh, terlihat sekujur badan yang kekenyangan tertidur dengan enaknya, dan kuih-muih serta kerja yang sepatutnya perlu disiapkan malam itu terbiar terlantar tak terusik sehingga imsak tamat keesokannya.

~Berhati-hati di jalan-jalan bazaar Ramadhan.

2 comments:

Unknown said...

Sedap nampaknya ayam percik dalam gambar tu. Diharap dapat menghabiskan apa-apa tugasan selepas impsak.

izuan said...

InsyaALLAH~ ;)