Wednesday, May 5, 2010

Hari Ibu: Bolehkah?


Selamat Hari Ibu! Hari Ibu disambut di Malaysia pada hari Ahad kedua setiap bulan Mei maka pada tahun ini hari tersebut akan jatuh pada 9 Mei 2010. Tetapi apakah sebenarnya hukum menyambut Hari Ibu ni? Siapa yang memulakannya? Mengapa? Ada pendapat mengatakan bahawa sambutan ini berasal daripada adat orang Greek yang meraikan Cybele iaitu ibu kepada segala dewa Greek.{Ensiklopedia Britannica|(1959)} (Ada quotation lagi sebab takut dituduh cakap ikut sedap tanpa sumber rujukan.)

Ada banyak lagi pendapat yang lain, tetapi semuanya bukan menunjukkan bahawa sambutan ini diasalkan oleh orang Islam masa lalu. Namun sambutan ini tetap juga diadakan di negara-negara seluruh dunia termasuk negara yang majoritinya penduduk Muslim dan Muslimah. Jadi apakah boleh kita turut meraikannya seperti orang bukan Islam yang lain?

Kita semua tahu bahawa jasa Ibu itu sangat luas seperti lautan yang tiada bertepi, maka seharusnya peringatan terhadap jasa seorang ibu sudah pastilah tidak mencukupi untuk satu hari sahaja dalam setahun. Bahkan sepanjang masa kita harus mentaatinya dalam segala hal tidak mengira tempat selagi hal tersebut tidak bercanggah daripada syariat ALLAH SWT, bukan?

Tak kira masa, setiap hari jasa ibu tak pernah padam, tak pernah berkurang bahkan hanya bertambah kasih dan sayangnya kepada kita. Sayangilah ibu tanpa terpengaruh dengan unsur-unsur halus bukan Islam, tanpa mengira Ahad kedua dan sebagainya, kerana kita tetap membawa pusat di perut kita yang menjadi tanda kita dikandung olehnya.

Gambar di atas diambil di kampung saya di Johor dan merupakan salah satu bunga yang mama saya jaga. :)

2 comments:

Usaha Bonda said...

saya nak buat link dengan saudara bolrh ke...

izuan said...

maafla lama x buka sebab baru habis peperiksaan. boleh saja :)