Sunday, January 3, 2010

Kemboja Nan Berguguran: Bahagian Akhir


Ummi makin sebak. Tertahan-tahan esakannya sambil mengelap air matanya yang tidak berpenghujung. Abdul Karim hanya melihat abangnya di kaki Ummi sambil menangis bersama. Walau tidak mengerti, namun kesedihan Ummi dan Ali menyelebungi segenap ruang anggotanya.

“Seandainya pemergian Ali ini adalah yang kali terakhirnya, andai kepulangan Ali tidak kunjung tiba, maka Ummi halalkanlah segala pengorbanan Ummi sejak kecilnya Ali sehingga Ali besar sebegini. Ya Ummi? Ummi dengar tak? Ummi dengar kan,” Ali bersuara sambil mengesat-ngesat air matanya yang membasahi kaki ibunya.

Umminya hanya mampu mengangguk-angguk perlahan sambil mengumam, tiada suara yang mampu keluara daripada mulutnya. Dan sejak hari itu Abdul Karim tidak pernah melihat abangya pulang ke rumah sehingga sekarang dia sudah berusia 10 tahun. Itulah kali terakhirnya mereka bersama dalam pagi yang penuh tangisan.

Tanpa disedari Abdul Karim serta Hadi sudah semakin merapati bangunan satu tingkat sepanjang 15 meter yang dinamakan sekolah. Bangunan using itu merupakan satu bangunan bekas pejabat Lembaga Daerah kawasan itu yang ditinggalkan pada tahun 1998. Kemudian dijadikan sebagai sekolah sementara oleh kerajaan Palestin melalui Lembaga Daerah untuk memenuhi tuntutan pendidikan yang acapkali tertangguh. Di situlah ditempatkan seramai 54 orang murid-murid lelaki dan perempuan dari peringkat umur 8 hingga 13 tahun untuk belajar bersama-sama beberapa orang guru yang taat dan ikhlas mengajar.

“Hadi, pukul berapa sekarang?”
“Kenapa Karim?” soal Hadi semula.
“Eh, aku tanya dia tanya balik.” Abdul Karim merenung Hadi.
“Janganlah marah, Abdul Karim. Em, sekarang baru sahaja pukul 8.15 pagi. Terlewat sikit sahaja, janganlah risau. Cikgu Salma takkan marah,” ujar Hadi sambil mengerling jam besar di tangan kecilnya. Jam besi besar yang diberikan oleh arwah datuknya.

“Hari ini sekolah kan?”
“Mestilah. Kalau tidak, aku takkan tergesa-gesa pagi tadi.”
“Tapi mengapa senyap sahaja sekolah kita?”

Hadi pun memandang ke sekolah yang terletak hanya 10 meter daripada mereka. Langkah mereka agak perlahan kali ini. Memang benar. Sekolah itu agak sunyi. Tiada hiruk-pikuk suara kawan-kawan mereka berebut-rebut hendak menjawab soalan. Tiada suara Cikgu Salma memarahi murid-murid atau suara Cikgu Shukur yang lantang itu bercerita di hadapan kelas.

Abdul Karim sangat pasti hari ini merupakan hari persekolahan. Tiada cuti umum atau pun perintah darurat yang dikeluarkan dalam masa terdekat yang menyebabkan persekolahan pada hari itu dibatalkan.

Abdul Karim dan Hadi pun berpandangan sesama sendiri. Mereka kemudian mempercepatkan langkah menuju ke bangunan sekolah yang telah tertanggal catnya itu. Setelah mampir, mereka mendapati bahawa pintu hadapan sekolah itu yang berwarna biru cair tertutup namun tidaklah berkunci.Tiada satu bunyi pun yang kedengaran daripada dalam sekolah tersebut. Abdul Karim pun perlahan-lahan menolak daun pintu tersebut sambil melangkahkan kakinya ke dalam.

Bamm! Abdul Karim tercampak ke dinding kiri. Kepalanya seperti dihenyak dengan sesuatu yang keras. Dia jatuh terjelepuk di lantai sekolah yang tidak beralas itu. Sakitnya badan kecil itu tidak terperi. Terasa hangat di dahi serta di bibirnya. Air matanya berjuraian jatuh namun tiada esak yang mampu keluar lagi. Tiada kelibat Hadi kelihatan di matanya yang berpinar-pinar. Dia cuba mengelip-ngelipkan mata namun ada cecair merah yang hangat dan likat yang mengalir dari ubun-ubun masuk ke mata kirinya. Bibirnya terketar-ketar tanpa sebarang kata. Kemudian terasa kakinya dipijak oleh satu sepatu yang keras, seperti mahu melumatkan betisnya yang kurus. Terasa jolokan sebatang besi hangat yang besar dan berbau terbakar di pipinya diikuti dengan bunyi besi ditarik-klik! Sejurus matanya menangkap pemandangan yang menakutkan. Cikgu Salma sedang menangis, tudungnya terbuka, mulutnya disumbat, pergelangan tangannya diikat dan dia sedang berlutut sambil kepalanya diacukan muncung raifal yang berkilat oleh seorang lelaki berpakaian tentera. Di lengan lelaki itu terdapat lilitan kain putih yang tertera bintang segi enam berwarna biru. Abdul Karim kenal benar tanda itu. Syaitan!

No comments: