Thursday, January 6, 2011

Kerana Cinta Gaza - Tiga

BAB 3

“Kenapa ni Qis?” soal Anis setelah melihat temannya itu menghempaskan diri ke atas katilnya. Balqis hanya mendiamkan diri dan merenung ke arah syiling.

“Aku rasa Amar tu dah tak suka kat akulah,” kata Balqis. Anis hanya memandang kelakuan Balqis itu daripada jauh. Dia hanya tersenyum. Biarpun usia mereka sama namun gadis sunti berumur 26 tahun itu sudah dianggap seperti adiknya sendiri. Perangainya yang manja itu memang sudah difahami. Anis memang sudah masak dengan pasang surut kisah percintaan Amar dan Balqis semenjak dia duduk serumah dengan Balqis. Dalam seminggu, atau paling kuat pun dua minggu, pasti mereka akan bergaduh kecil.

“Kenapa kau cakap macam tu?” soal Anis. Dia bangun dan mendapatkan Balqis yang sedang berbaring di katil sambil memeluk bantal goleknya.

“Aku ajak kahwin pun dia tak nak,” ujar Balqis. Dia memusing-musingkan cincin pemberian Amar semasa di universiti dulu yang tersarung di jari manisnya. Cincin yang sudah tersarung selama tiga tahun dan bertukar-tukar duduk jarinya. Sekejap di jari manis kanan, sekejap di jari manis kiri, semuanya kerana perubahan saiz jarinya akibat kegemukan sementara.

“Janganlah bersikap kebudak-budakan Balqis. Cuba bawa berbincang elok-elok. Mesti dia ada sebab dia,” kata Anis cuba memujuk.

“Alah, sebab yang sama saja setiap kali. Duit, duit, dana. Bosan!”

“Sabarlah Balqis. Dia pun dah kenal keluarga kau, keluarga kau pun dah kenal dia, dah suka dia. Takkan lari punya dia. Tapi kau janganlah memaksa,” ujar Anis lembut.

“Aku ajak bertunang pun tak nak. Nak kahwin teruslah katanya. Tunang seharilah, itulah, inilah, apalah. Dulu masa di universiti, dia yang nak sangat bertunang cepat. Bercerita bukan main lagi. Mak aku juga yang bising sekarang ni kau tahu,” bebel Balqis lagi. Balqis bingkas bangun dan mencapai tuala yang tersidai. Tudungnya dileraikan dan dia melangkah masuk ke dalam bilik mandi. Dia membuka pili dan mengisi air ke dalam tab mandi.

“Aku nak berendam lama-lama, nak tidur sekejap,” lantas Balqis menutup pintu gelongsor bilik mandi tersebut. Anis hanya memandangnya.

**********************************************************************************

“Balqis! Telefon kau berbunyi ni!” jerit Anis sambil memegang telefon bimbit Balqis.

“Alah, jawabkanlah,” ujar Balqis dari dalam bilik mandi.

“Ni Amar telefon ni, tak nak angkat ke?” soal Anis. Di skrin telefon bimbit tersebut tertera nama dan gambar pemanggil. Sudah dua kali berturut-turut telefon Balqis berbunyi.

“Amar? Tak apa, kau jawabkanlah. Cakaplah aku sibuk,” kata Balqis lagi yang sedang berendam di dalam tab mandi itu. Anis pun mengangkat bahu dan menekan telefon bimbit tersebut untuk menjawab panggilan.

“Hello assalamualaikum,”

“Waalaikumsalam, eh ni siapa?” kedengaran suara Amar dari sebelah hujung.

“Ni Anis, kawan rumah Balqis. Dia sibuk. Nak tinggal pesan?”

“Oh..sibuk.. Em, tak ada apa-apa, saja nak telefon. Ingatkan nak tanya dia samada dia nak pergi tak ke majlis kahwin kawan kami dulu masa kat U sebab dia ada dapat kad,” balas Amar dengan suara sedikit kecewa. Bukan suara Balqis yang diharapkan itu yang kedengaran.

Klik sini untuk bahagian Satu dan Dua.

6 comments:

fara feroza said...

tulis sendiri ya cite ni..? bila lg sambungan cite ni..? suke baca.menarik..:)

::Insyirah:: said...

kena tulis pjg2,br post..xla kami ternanti2 cerita seterusnya..:)

izuan said...

Fara: Iya tulis sendiri. Terima kasih ya. =)
Insyirah: Sebenarnya sudah banyak ditulis, dan sudah lama disimpan, cuma mengeluarkan berdikit-dikit. =)Sebab sangat panjang......... =P

PG said...

salam..yang ni pon ade kaitan ngan hidup sendiri jgk ke :)

mane la tahu kan :)

izuan said...

wallahualam =)

Gimi said...

cam best je..
tak sabar tunggu sambungan..